Kulturystyka Nowej Generacji !!!

Kulturystyka
Dzisiaj mamy: 23 stycznia 2019 | Osób Online: 1



 
Mike Mentzer 31 grudnia 2005
Wraz ze swym młodszym o rok bratem Royem tworzyli chyba najlepszy rodzinny duet kulturystyczny na świecie. Mike, który zainteresował się kulturystyką w wieku 13 lat, należał do czołowych kulturystów świata.



Pierwsze treningi odbywał w domu, na sprzęcie, który sprezentował mu ojciec.
Starty w zawodach rozpoczął w roku 1971 i zajął X miejsce w konkursie Mr America, ale został wyróżniony za najlepiej rozwinięte mięśnie ramion i nóg. W tym samym roku zdobył tytuł Mr America junior. PóŹniej ciężka kontuzja barku wykluczyła go na dwa i pół roku z kulturystyki. Po jej wyleczeniu znów przystąpił do treningu, ćwicząc 3 razy w tygodniu po 1,5 godz. Od stycznia do lipca 1975 roku „zbił" aż 22 kg wagi (ze 111 do 89 kg) i zajął III miejsce w mistrzostwach USA za Robinsonem i Callardem. W następnych latach dwukrotnie triumfował w konkursie Mr America, a w 1978 r. zdobył tytuł mistrza świata amatorów IFBB. Po przejściu do grupy profesjonalistów plasuje się zawsze w ścisłej czołówce. Mike Mentzer wypracował sobie bardzo oryginalny system treningu zwany „ciężkim obowiązkiem" (heavy duty), który stosuje przez większą część roku (inaczej ćwiczy tylko przed zawodami). Trenuje zwykle 4 razy w tygodniu po 1,5 godziny, ale za to niezwykle intensywnie, z dużymi obciążeniami, na granicy bólu i wyczerpania mięśniowego. System „heavy duty” został szczegółowo opisany w innym rozdziale, tutaj podaję więc fragmenty treningu Mentzera na trzy grupy mięśniowe, który stosuje on na 6-8 tygodni przed ważnymi zawodami. Ćwiczy wówczas 5-6 razy w tygodniu systemem split ( trening dzielony ).

Mięśnie grzbietu

Większość kulturystów traktuje trening mięśni grzbietu głównie przez pryzmat mięśni najszerszych grzbietu, tych najbardziej rzutujących na kształt sylwetki. Mentzer uważa, że równie ważne są pozostałe mięśnie tylnej części tułowia, które dzieli na trzy grupy: najszersze, czworoboczne (kapturowe) i proste grzbietu. Ponieważ grzbiet pokrywają duże grupy mięśniowe, rozwinąć je można głównie przez stosowanie dużych obciążeń przy małej liczbie serii i powtórzeń. Ćwiczenia na grzbiet Mentzer wykonuje dwa razy w tygodniu razem z ćwiczeniami barków i bicepsów. Stosuje je zawsze na początku treningu (po rozgrzewce na brzuch), kiedy ma najwięcej energii. Każde ćwiczenie wykonuje w 2-4 seriach po 6-8 powtórzeń, w tym dwa ostatnie powtórzenia wymuszone. Jedną serię w każdym ćwiczeniu stara się robić metodą aktywnego opuszczania.
Zestaw ćwiczeń na mięśnie grzbietu:
W siadzie, na maszynie typu „Pretorius" naciskanie dŹwigni ramionami w dół. Można to ćwiczenie zastąpić przez naciskanie prostymi ramionami drążka wyciągu bloczkowego.
W siadzie płaskim przyciąganie szerokim chwytem drążka wyciągu bloczkowego do klatki piersiowej.
W siadzie płaskim przyciąganie oburącz wąskim chwytem linki wyciągu bloczkowego do brzucha.
Martwy ciąg z ugiętych nóg, jedna ręka trzyma gryf sztangi nachwytem, druga podchwytem. Mentzer najpierw rozgrzewa się 3 seriami ze średnim obciążeniem, następnie wykonuje 1 serię z bardzo dużym obciążeniem (3-4 powtórzenia) i znów 2 serie ze średnim obciążeniem.
Leżąc przodem, biodra wsparte na ławce, obciążenie na karku - skłony tułowia w tył, z każdą serią obciążenie nieco mniejsze.
W staniu, sztanga z tyłu na wyprostowanych ramionach - unoszenie samych barków z każdorazowym zatrzymaniem ruchu na 2-3 sekundy (angażuje się mięsień czworoboczny i pozostałe górnej części grzbietu).

Mięśnie brzucha

Aby mieć dobrze wyrzeŹbione mięśnie brzucha - twierdzi Mike Mentzer -trzeba ćwiczyć nie tylko mięśnie proste, ale również skośne brzucha. Przygotowując się do konkursu wykonuje on na początku każdego treningu 3 ćwiczenia:

W siadzie na tzw. rzymskiej ławce unoszenie tułowia do pionu z dodatkowym obciążeniem na karku - 2 x 12.
W zwisie na drążku unoszenie lekko ugiętych nóg w górę aż do momentu dotknięcia stopami drążka - 2 x do zmęczenia.
W leżeniu bokiem na poziomej ławce, tułów wystaje poza jej krawędŹ -skręty tułowia z obciążeniem trzymanym na klatce piersiowej - 1 x 12 oraz 1 x do zmęczenia bez dodatkowego obciążenia. Przerwy wypoczynkowe między seriami od 15 do 20 sekund.

Mięśnie nóg

Nogi kształtują przede wszystkim mięśnie ud i podudzi. Są to duże grupy mięśniowe (szczególnie na udach) i aby je rozwinąć, należy stosować duże obciążenia. Mentzer ćwiczy nogi tylko 2 razy w tygodniu i łączy je z ćwiczeniami klatki piersiowej i tricepsów. W sumie wykonuje 20 serii po 6-8 powtórzeń (na uda) i 10-20 (na łydki).
Uda

Prostowanie nóg w stawach kolanowych (2-3 sekundy zatrzymania przy pełnym wyproście) na maszynie nożnej.
Wyciskanie ciężaru nogami w leżeniu tyłem na suwnicy pionowej.
Półprzysiady i przysiady ze sztanga na barkach, średni rozkrok, stopy rozchylone na zewnątrz. Półprzysiady z dużymi ciężarami stosuje na co drugim treningu.
Uginanie nóg w stawach kolanowych w leżeniu przodem na maszynie nożnej.

Łydki

W leżeniu tyłem pod suwnicą pionową, nogi wyprostowane, wypychanie ciężaru przez wyprost stóp w stawach skokowych.
W siadzie, obciążenie na udach, palce stóp na podstawce - wspięcia na palce.
W skłonie podpartym, partner siedzi na barkach, palce stóp ustawione na podstawce - wspięcia na palce i opusty, aby pięty dotykały podłogi.

15 Listopad ,1951- 10 Czerwca ,2001


Mike Mentzer urodził się w Ephrata, Pensylwania, i był kimś na wzór człowieka kulturystycznego renesansu. Sławę zapewnił mu jego wydŹwięk, poped do cytowania filozofii Aye Rand , oraz sylwetka na wzór Herkulesa. Mentzer wpierw pokazał siebie jako mistrza kulturystyki, a potem jako uczonego sportu. Zajmując 10 miejsce w 1971 w konkursie Mr. America Mentzer skontaktowal się z Arthurem Jonesem, który w tym czasie promowal swoją teorię treningową, "mniej znaczy lepiej" oraz sprzęt do ćwiczeń Nautilus. Na tym gruncie Mentzer stworzył własną fizlozofię treningową Heavy Duty, która obejmowala prawdziwie intensywny program treningowy, a także spłodziła mnóstwo artykułów, ksiazek, filmów. W 1976 r. Mentzer wygral organizowany przez IFBB konkurs Mr. America, a w 1978 po przeniesieniu się do Los Angeles, wygrał wagę cieżką na Konkursie Amatorów z niezwykłym wynikiem. Następnego roku był drugi po Franku Zane na Olympii, w 1980 roku, po 4 próbie sił na konkursie Mr Oympia, gdzie w kontorowrsyjny sposób wygrał Arnold Shwarzenegger ,Mentzer zaniechał rywalizacji kulturystycznej. Po latach drwił sobie z tego wyniku i udziału Arnolda w tym konkursie. W ostatnich latach Mike dowiedział się żę że ma problemy z sercem. Dzień po ukończeniu zdjęć do ostatniego filmu instruktażowego, Mike zostal znaleziony martwy przez brata Raya w Los Angeles, w apartamencie który dzielili. Dwa dni póŹniej, Ray, który był regularnie poddawany dializie nerki, zostal znaleziony martwy w tym samym mieszkaniu.


Mike i Ray - wspomnienia Joe Weidera


Zaczęło się jak większość złych wieści : plotka , która wydaje nie być się prawdziwa. Następnie przychodzi potwierdzenie : Mike Mentzer odszedł 10 czerwca.. Potem kolejny szok , gdy dowiadujemy się o śmierci jego młodszego brata Ray`a , który zmarł dwa dni póŹniej . Te wydarzenia były bardzo bolesne dla wszystkich tych którzy kochali braci Mentzer , być może nawet nie dziwiło iż dwoje bliskich sobie braci odeszło prawie tego samego dnia . Urodzili się w odstępie zaledwie dwóch lat - Mike umarł w wieku 49 lat, Ray 47 -oboje w mieszkaniu które razem zamieszkiwali. Mike i Ray wspólnie zajmowali się tym wielkim sportem przez wiele lat ,a ich poświęcenie i wpływ nań będzie z pewnością trwać. Oczywiście Mike był bardziej znanym z obojga braci , współpracowałem bardzo długo . Pamiętam kiedy przyjechał do Południowej Kalirforni w 1975 roku . Miał silna budowę fizyczną, a intensywność jego treningów stała się legendarna. Niejednokrotnie był bliski zdobycia tytułu Mr. Olympia , co nie powinno nigdy umniejszać jego osiągnięć na scenie . Zawsze będę pamiętał Raya jako cichego niesamowicie miłego faceta . Podczas gdy nigdy nie osiągnął takiego sukcesu jak jego brat , Ray na swój sposób był znakomitym kulturystą . wspominam prace z nim zanim wygrał zdobył tytuł Mr. USA w 1978. Na talencie pisarskim Mike`a poznałem się bardzo wcześnie i zaprosiłem go do pracy ze mną w moich wydawnictwach w póŹnych latach 70-tych , potem na krótko we wczesnych 80-tych . Podczas gdy podziwiałem jego przekonania , nie zawsze zgadzałem się z jego wnioskami dlatego od czasu do czasu kłóciliśmy się . Potem współpracowałem z Mikem w połowie lat 90, kiedy pisał dla Flexa i Muscle& Fitness . Istotą naszej znajomości było to iż ciągle się zmienialiśmy , sprzeczaliśmy i godziliśmy ale wciąż darzyliśmy siebie wzajemnym szacunkiem, Mike nawet napisał o mnie łaskawie artykuł o tym jak mu pomagałem gdy wkraczał na scenę . Zawsze to doceniałem . Mike był bardzo inteligentną osobą , znakomitym pisarzem i niesamowicie żarliwym zwolennikiem swoich przekonań . Miał niezwykle silne , dynamiczne nastawienie do treningu - tak jakby atakował ciężary . Był człowiekiem pełnym pasji i zawiłości , który wyrażał siebie na wiele sposobów . Mike i Ray Mentzer zostaną zapamiętani w świecie kulturystyki za ich poświecenie dla tego sportu , za to iż poświecili swoje istnienia temu aż do samego końca. Artykuły Mike`a uwiecznią jego ogromny wkład , a zdjęcia jego sylwetki będą inspirować.

Będę tęsknił za Ray`em i Mike`iem . Mam nadzieje ze spoczywają w pokoju.

Joe Weider