Kulturystyka Nowej Generacji !!!

Kulturystyka
Dzisiaj mamy: 20 stycznia 2019 | Osób Online: 1



 
Odżywianie - Ryby 12 stycznia 2006
W polskiej diecie nadal się sądzi, że najlepszym Źródłem białka jest mięso! A wcale - zdaniem dietetyków - tak nie jest!



Aby nasza dieta stała się zdrowsza najlepszym naszym wyborem byłyby ryby, jako produkty dostarczające do organizmu ten składnik pokarmowy.


O rybach się dużo mówi i pisze. Ale spożycie w Polsce ryb jest nadal małe w skali roku. Bardzo dużo brakuje nam do czołówki światowej państw ! Statystki mówią, że Polacy spożywają zaledwie 6,5 kg ryb na osobę rocznie! Daleko nam do innych krajów europejskich gdzie podobna średnia roczna wynosi 20 kg! A do Japończyków nam bardzo daleko, Azjaci jedzą średnio 40 kg ryb rocznie. W naszym kraju ryby nigdy nie były daniem popularnym. Jadano je okazjonalnie, zgodnie z tradycją religijną w okresach postu. Niestety jest tak i obecnie! W polskich domach jada się ryby w Wigilię Bożego Narodzenia może w niektóre postne piątki. Jak piszą na łamach "Żyjmy dłużej" mgr Magdalena Makarewicz - Wujec i dr n. med. Małgorzata Kozłowska - Wojciechowska z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie. Ze względu na ogromną wartość odżywczą ryby powinny być przynajmniej 2-3 razy w tygodniu spożywane zamiast mięsa w daniach obiadowych. Białko ryb jest równie wartościowe, jak zwierząt rzeŹnych, jego ilość zaś waha się od 6 do 19 g / 1oo g w zależności od gatunku. W jego skład wchodzą wszystkie Aminokwasy egzogenne , które są niezbędne do budowy tkanek. Przyswajalność białka ryb wynosi aż 97 % . W naszej tradycji kulinarnej pamiętamy o karpiu i śledziach! Wiem, że nawyki żywieniowe są najtrudniejsze do zmiany. Trzeba jednak wiedzieć, że na naszych stołach powinny gościć nade wszystko ryby morskie. Mam tu na myśli: łososie, tuńczyki, dorsze, sole, halibuty, mintaje, okonie, sardynki czy morszczuki . Wprawdzie zawierają w swoim składzie znacznie więcej tłuszczu niż ryby słodkowodne, ale jest to korzystne dla naszego organizmu.
Dlaczego ryby są zdrowsze niż mięso? Zawierają znacznie mniej nasyconych kwasów tłuszczowych podwyższających poziom cholesterolu we krwi. Tłuszcz z ryb morskich to unikalne nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, które chronią przed miażdżycą i wykazują obniżające nadciśnienie. Również zmniejszają krzepliwość krwi. Należy podkreślić, że Źródłem tych kwasów są tylko ryby morskie, nie znajdziemy ich w żadnych innych produktach! Ale ryby morskie zawierają jeszcze inne cenne składniki takie jak fosfor, selen, magnez, wapń ( jedzone ze szkieletem ) oraz witaminę D. Szczególnie korzystnym składnikiem mineralnym jest jod - konieczny do prawidłowej funkcji tarczycy oraz selen, który wykazuje działanie przeciw miażdżycowe i przeciwnowotworowe .
Jako dodatków do potraw z ryb mieszkańcy Basenu Morza Śródziemnego używają: oliwy z oliwek, wina oraz czosnku oraz wszelkiego rodzaju warzyw. Dania te przyprawia się najróżniejszymi ziołami. W czym tkwi nasza "niechęć" do spożywania ryb morskich? Chyba nie cena tych produktów jest tego głównym powodem! Pamiętajmy ile zdrowia mogą nam przysporzyć dania z ryb morskich i to jest przeważający argument by zwiększyć ich spożycie.
Na zakończenie ujawnię Czytelnikom swoje ulubione danie: sola gotowana w wodzie bez dodatku soli , ryż brązowy oraz brokuły gotowane w wodzie również bez dodatku soli kuchennej. Solę polewam sosem koperkowo - ziołowym, do ryżu dodaję sos grecki, a brokuły ugotowane ( krótko! ) polewam oliwą z oliwek tłoczonej na zimno. Palce lizać!
Czy nie warto przenieść do naszych jadłospisów smakowite i zdrowe dania z ryb morskich?
Lek. med. Jacek Roik.

Źródło: zyjzdrowo.pl